Menu

Kilimanjaro med Fram Exp.

Kilimanjaro med Fram Exp.

En tur til fantastiske Tanzania, i hjertet av Afrika, og til toppen av Afrikas tak, Kilimanjaro, er en opplevelse for livet. På denne turen får man oppleve både jungel, regnskog og snødekt månelandskap. Etter nesten to uker i Tanzania føler du at pulsen slår litt saktere, og du kommer hjem med mange fantastiske opplevelser.

Lagerstatus: På lager

kr 45 000,00
ELLER
Detaljer
Tilleggsinformasjon
Produktomtaler

Detaljer

EGENTRENING
Veldig mange som deltar på denne turen har aldri vært på fjell over 5000 moh før. De aller fleste drar ned uten erfaring med hva det vil si å bevege seg opp på et slikt høyt fjell, så her får du noen tips om hvordan du kan trene deg opp før turten.


Hva vil turen kreve?
Turen, som starter på ca 1800 moh, er preget av rolig gange i slak motbakke. Hemmeligheten for å lykkes i å nå toppen ligger i å bevege seg sakte men sikkert oppover, og du vil gjentatte ganger høre at de afrikanske guidene sier: "pole pole", som betyr: "rolig rolig".

Å bevege seg opp i stadig høyere terreng, og til stadig tynnere luft, er krevende for kroppen, og den rolige gangen er med på å bidra til at kroppen aklimatiserer bedre enn hvis man hadde beveget seg raskere. Beveger man seg for for opp vil kroppen reagere med å bli høydesyk. Se Spørsmål om turen for å få svar på hva høydesyke er og hvordan det påvirker kroppen.

Når du går bruker du staver, både for å holde balansen i krevende terreng, men først og fremst for å hjelpe kroppen og beina oppover. Du bærer en lett dagstursekk (5-7 kg) der du har det mest nødvendige ettersom alt det andre utstyret ditt fraktes oppover av de lokale bærerne.

Hvordan trener jeg?
For å trene seg opp til en slik tur bør du satse på kondisjonstrening som gir godt oksygenopptak. Formelen er enkel, kom deg ut 2-3 ganer i uka i månedene før turen. Ha på deg en sekk som veier 10-15 kg for å få godt utbytte av treningsøkta. Bruk stavene og finn deg en moderat til bratt motbakke. Når du trener skal du bevege deg moderat fort, og prøve å holde "snakketempo". Etter økta skal du kjenne at du er sliten i både armer og bein, så sørg for å trene på å bruke stavene aktivt.

Har du godt treningsgrunnlag fra før, opprettholder du frekvensen og innsatsen, og så legger du inn noen økter med sekk og staver innimellom for å trene opp musklene i armer, bein og rygg.

Vi gjør oppmerksom på at det ikke er noen garanti for å nå toppen selv om man er i godt fysisk form. Folk reagerer forskjellig på høyden, og vi har opplevd at folk som er godt trent har større problemer enn de som er dårligere trent. Gå allikevel ikke i fella ved å lytte på dårlige råd om at jo dårligere trent man er jo bedre er sjansen for å nå toppen osv. Forutsetningen for å nå toppen øker med formen så lenge man lytter til rådene under veis om å ta det med ro oppover.

Du vil være i de beste hender på våre turer, så lytt til de rådene du får når du er på fjellet. Vi i Fram har over 90% suksessrate med å få folk på toppen, og vi ønsker at du skal være med på å holde den høye suksessraten oppe ved å trene god på forhånd, og lytte til våre guider når du er på fjellet.

UTSTYR
Når man skal reise til Afrika, så er det nærliggende å tenke at: "Nå blir det varmt", og det blir det selvfølgelig også....


Det som er viktig å være klar over er at turen til toppen av Kilimanjaro går gjennom mange klimasoner. Man starter nede i en varm og fuktig regnskog, beveger seg gjennom landskapet oppover på fjellet, og ender opp på toppen av en tørr og kald topp der det godt kan vær full vinter. Derfor må man være utstyrt for det meste av vær, og dette bærer utstyrslista vår preg av.

Hvis du har vært på tur i den norske fjellheimen eller tilsvarende, så vet du hva slags utstyr du bør ha med deg, og en tur til Kilimanjaro er ikke helt ulik. Har du klær og utstyr for en litt regntund høstdag i norske fjell, eller en kald vinterdag på tur i marka, så har du sannsynligvis allerede det utstyret du trenger for denne turen.

Vi har illustrert utstyrslista slik at det skal være litt lettere å forstå hva vi mener, men har du spørsmål så tar du kontakt med oss.

Utstyrslista er under konstant revisjon siden det skjer både nyutvikling av utstyret, samt at vi justerer når vi får inn gode forslag til endringer. I såfall gjør vi deltagerne våre oppmerksom på endringene, slik at alle vet hva slags krav vi stiller.

Tilleggsinformasjon

Avreise datoer 15.08.2016 30.01.2017
Tips Nei
Kategori Nei
Reisemål Kilimanjaro
Guide Bjørn Sekkesæter
Guide personalia Bjørn har jobbet sammen med Cecilie siden 2003, og sammen har de utviklet Fram til det det er i dag. Bjørn står for den daglige ledelsen, og er den andre eieren av Fram, og kontaktpunktet mot de fleste av turdeltagerne våre. Siden 2009 har Bjørn krysset grønlandsisen 7 ganger, og er i ferd med å planlegge sin 8. tur sammen med 2015-gjengen og Erlend. Han har også vært på Kilimanjaro to ganger. I tillegg til å planlegge og guide turer for Fram er Bjørn utdannet klatreinstruktør, og har holdt en rekke klatre- og fjellsportkurs opp gjennom årene. Til daglig jobber Bjørn i Oslo.
Varighet 13
Turoperatør FRAM Expeditions
Disiplin På bena
Vanskelighetsgrad Nei
Land Tanzania

Produktomtaler

Skriv din egen omtale

Hvordan vurderer du dette produktet? *

  • Fornøyd?: